تحلیل فرآیند مدیریت تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی: پژوهشی کیفی از خبرگان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی‌ دکتری مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،

2 استادیار‌ گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22034/spsich.2024.392586.1107

چکیده

هدف: انتخابات یکی از مهم‌ترین عرصه‌های حضور مردم در صحنه تصمیم‌گیری در نظام مردم سالاری به شمار می‌رود که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد؛ چنانچه گسترش کاربرد شبکه‌های مجازی در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و.... زندگی مردم، کیفیت و کمیت انتخابات را تحت تاثیر قرار داد. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل دقیق فرآیندهای مدیریت تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی است تا از طریق شناخت بهتر رویکردها و استراتژی‌های به کار رفته در این عرصه، درکی عمیق‌تر از نحوه تأثیرگذاری این تبلیغات بر رأی‌دهندگان به دست آوریم. ما در این تحقیق، به دنبال شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت کمپین‌های دیجیتال انتخاباتی و ارائه راهکارهایی برای بهبود اثربخشی و کارآمدی این کمپین‌ها در جهت افزایش مشارکت انتخاباتی و مردم سالاری هستیم.
مواد و روش‌ها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و با استفاده از روش کیفی انجام شد. از میان رویکردهای پژوهش کیفی، پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا مورد استفاد قرار گرفته است. ابتدا ضمن مطالعه دقیق پیشینه پژوهش، سوالات پژوهش تدوین و با 10 نفر از خبرگان و صاحبنظران به صورت هدفمند و مبتنی بر روش گلوله برفی مصاحبه انجام شد. یافته‌های حاصل از مصاحبه مبتنی بر روش سه مرحله‌ای کدگذاری نظری گلیزر و اشتراوس (1967) در محیط نرم افزار MAXQDA22 کدگذاری شد و با روش تحلیل کلایزی (1973) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش در چهار محور الف- کارکردهای مدیریت تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در قالب 5 مضمون «تعیین هدف تبلیغات انتخاباتی»، «شناسایی جامعه هدف، رقبا و تحلیل روندهای اجتماعی-سیاسی جامعه»، «تعیین استراتژی-های تبلیغاتی»، «مدیریت تبلیغات سیاسی» و «نظارت و ارزیابی فرایند تبلیغات انتخاباتی»؛ ب- چالش‌های تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در قالب 3 مضمون «آسیب‌های سیاسی-اجتماعی»، «آسیب‌های اقتصادی»، و «آسیب‌های قانونی»؛ ج- نقش تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در قالب 4 مضمون «گستردگی کاربردی، اطلاعاتی، ابزاری و روشی تبلیغات انتخاباتی»، «کاهش و حذف محدودیت‌های تبلیغات سنتی در تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی»، «هنجارسازی در تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی» و «شکل‌گیری واکنش‌های میدانی و غیرمیدانی در تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی»؛ د- روش‌های تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در قالب 3 مضمون «استفاده از محتوای چندرسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی»، «ایجاد کمپین، وبسایت، وبلاگ و سامانه پیامکی انتخاباتی» و «شاخص‌ها و شگردهای تبلیغات انتخاباتی» استخراج گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Election Advertising Management Process in Cyberspace: A Qualitative Study from Experts

نویسندگان [English]

  • Peyman Mahor Gilani 1
  • Akbar Nasrollahi Kasmani 2
  • Mohammad Babaee 3
1 Department of Media Management, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Media Management, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Elections are one of the most significant arenas for public participation in decision-making in a democratic system, affected by various factors. The expansion of the use of virtual networks in various social, political, economic, and cultural dimensions of people's lives has influenced the quality and quantity of elections. Based on this, the main objective of this research is to study and analyze the precise processes of election advertising management in cyberspace to gain a deeper understanding of the approaches and strategies used in this field and how these advertisements impact voters. In this study, we aim to identify key success factors in managing digital election campaigns and propose solutions to enhance their effectiveness and efficiency to increase electoral participation and democracy. The research is applied in purpose and qualitative in method. Among qualitative research approaches, the study was conducted using the content analysis approach. Initially, after a thorough review of the research background, research questions were formulated and interviews were conducted with 10 experts and specialists through purposive and snowball sampling methods. The findings from the interviews were coded using Glaser and Strauss's three-stage theoretical coding method (1967) in the MAXQDA22 software environment and analyzed using Klaizi's method (1973). The credibility of the findings was also established using Lincoln and Guba's (1989) criteria for credibility, confirmability, dependability, and transferability through methods such as using a second coder and providing rich descriptions of research findings, culminating in the formulation of the final model. The findings of this research are categorized into four main axes: a) Functions of election advertising management in cyberspace, encapsulated in 5 themes: "setting election advertising objectives," "identifying target communities, competitors, and analyzing social-political trends," "determining advertising strategies," "managing political advertising," and "monitoring and evaluating the advertising process"; b) Challenges of election advertising in cyberspace in the form of 3 themes: "political-social damages," "economic damages," and "legal damages"; c) The role of election advertising in cyberspace in the form of 4 themes: "the extent of practical, informational, instrumental, and methodological use of election advertising," "reducing and eliminating the limitations of traditional advertising in cyberspace election advertising," "normalizing in election advertising in cyberspace," and "forming field and non-field reactions in election advertising in cyberspace"; d) Methods of election advertising in cyberspace in the form of 3 themes: "use of multimedia content on social networks," "creating campaigns, websites, blogs, and electoral SMS systems," and "indicators and techniques of election advertising."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elections
  • Management
  • Advertising
  • Cyberspace
  • Twitter
  • Instagram